Vanliga frågor om Avesta kommuns självservice

Ansökan och ärenden

Vad är det för skillnad på en e-tjänst och en blankett? 

  • En e-tjänst är en digital tjänst som gör det möjligt att utföra ärenden via webben, när som helst på dygnet. Du kan till exempel göra ansökningar, bokningsförfrågningar och felanmälningar. Du fyller i uppgifterna som efterfrågas och skickar in den till oss direkt på webben. Eventuella bilagor kan du ladda upp och skicka in. Ärendet följer du sen via "Mina sidor". 
  • En blankett fyller du i för hand och vissa blanketter kan du fylla i på din dator. Blanketten skriver du ut och signerar med din underskrift. Sedan skickar du in den per post eller lämnar den till det kontor som ska handlägga ärendet. 

Hur fungerar Spara-knappen?

  • När du klickar på Spara sparas din ansökan eller anmälan i ditt personliga utrymme på Mina sidor. Ingen annan kan se eller ändra den.
  • För att fortsätta med en ansökan som du sparat behöver du logga in med e-legitimation. Då kan du se alla dina sparade ärenden.
  • Din ansökan är bara synlig för dig tills du skickar in den. Först när den är inskickad till kommunen kan vi börja handlägga ärendet.
  • Du måste fylla i alla obligatoriska uppgifter innan du kan skicka in. Vilka uppgifter som krävs beror på vilken ansökan eller anmälan du gör.

Hur vet jag att mitt ärende skickats in? 

När du klickat på ”Skicka in” i e-tjänsten visas ett bekräftelsemeddelande i en grön ruta högst upp på sidan. Ditt ärende visas också på dina ”Mina sidor” om du var inloggad med e-legitimation när du skickade in ditt ärende. I de tjänster där du ombeds uppge din e-postadress skickas också en bekräftelse till den i de flesta fall. 

Kan jag följa mitt ärende?

Ja, om e-tjänsten är byggd i självserviceportalen och du har skickat in ditt ärende så kan du följa ärendet via "Mina sidor".
Logga in i självserviceportalen och välj "Mina sidor" för att:

  • Se status på inskickade ärenden.
  • Fortsätta en påbörjad ansökan.
  • Kommunicera med handläggare direkt i ärendet.

Hur vet jag om e-tjänsten är byggd i självserviceportalen?

  • En extern e-tjänst är en tjänst som kommunen erbjuder via en länk, men som ligger utanför den ordinarie e-tjänsteplattformen. Det kan vara en tjänst som tillhandahålls av en annan leverantör eller ett system som kommunen använder för specifika processer. När användaren klickar på länken öppnas tjänsten i ett separat gränssnitt, och funktionaliteten hanteras helt av den externa lösningen. Under Tjänster kan du se om en e-tjänst är extern om följande ikon visas för e-tjänsten:
     ikon extern e-tjänst
     
  • En e-tjänst byggd i självserviceportalen är däremot byggd direkt i kommunens e-tjänsteplattform. Dessa tjänster är integrerade med portalen och följer samma struktur, design och inloggningslösning som övriga interna e-tjänster. De är en del av kommunens standardiserade digitala arbetsflöden. Under Tjänster kan du se om en e-tjänst är byggd i självserviceportalen om följande ikon visas för e-tjänsten: 
    Ikon för e-tjänst byggd i självserviceportalen

Vad betyder tecknet "*" på frågor i en e-tjänst?

Tecknet "*"markerar att frågan är obligatorisk och måste kryssas i eller fyllas i för att gå vidare i en e-tjänst.


E-legitimation - Inloggning och signering

Hur loggar jag in på självserviceportalen?

Du loggar in med BankID, Mobilt BankID eller Telia via knappen "Logga in" på startsidan.
Om du har problem med inloggning, följ dessa steg:

  • Kontrollera att din e-legitimation fungerar.
  • Prova en annan webbläsare (t.ex. Chrome eller Edge).
  • Kontakta Avesta Servicecenter om problemet kvarstår.

Behöver jag e-legitimation för att använda e-tjänsterna?

Ja, de flesta e-tjänster kräver inloggning och signering med e-legitimation (BankID, Mobilt BankID eller Telia). Detta säkerställer att rätt person skickar in ärendet. Vissa enklare tjänster kan användas utan inloggning, men det framgår tydligt i e-tjänstens beskrivning. Läs mer om e-legitimation här: Skatteverkets hemsida (Länk öppnas i nytt fönster).


Support

Var vänder jag mig om jag behöver hjälp?

Kontakta Avesta Servicecenter:

Läs mer om öppettider och hur Avesta servicecenter kan stötta med vägledning i e-tjänster eller utskrift av blanketter på: Avesta Servicecenter, kontaktuppgifter och besöksadresser (Länk öppnas i nytt fönster).